MAS

Sunday, August 23, 2020

RESIPI MUFFIN TIADA BUTTER TIADA SUSU TIADA TELUR - SESUAI UNTUK HANTU MUFFIN HEHE


 


Hi! Gais, Semalam saya buat muffin tanpa butter, tiada susu tanpa telur dengan menggunakan sedikit minyak, rasanya sama sedap macam dengan muffin biasa  cuma texture tak sama dengan yang ada telur dan nampak kurang cantik. 

Resipi ini  sihat jika dibanding dengan ada yang ada telur, ada butter dan bersusu so yang hantu muffin macam saya tu boleh try resipi ini. Gambar atas tu ada 3 jenis muffin iaitu cinnamon raisin, banana cinnamon raisin dan choclate. Resipi bawah untuk banana cinnamon raisin;


So bahan-bahannya;

Bahan Kering

11/2 cawan  Tepung

1 Cawan Gula Perang ( saya kurangkan jadi separuh sebab tak nak terlalu manis)

1 Tsp Tea Baking Soda

1 Tbs Makan Serbuk Kayu Manis

4 biji pisang sederhana besar di lenyak ( dalam gambar muffin pisang tu yamg kat tengah).

1 Tbs kismis ( jika suka)

Secubit Garam


Bahan Basah

1 Cawan Air

1 Tsp Tea Vanilla

6 Tbs Besar Minyak Masak ( saya guna minyak carnolla)

1 Tbs Cuka ( saya guna cuka epal)


Cara buat;

1. Campurkan semua bahan-bahan basah

2. Masukkan gula dan kacau hingga larut

3. Masukkan semua bahan kering setelah di tapis dan kacau hingga sebati, guna kan mixer untuk texter yang lebih cantik

4. Panaskan oven selama 10 minit , suhu 350 ft

5. Masukkan adunan kedalam bekas muffin dan bakar selama 15 hingga 30 minit. Pembakaran tertakluk pada saiz dan ketebalan  cawan yang digunakan, kalau macam cawan yang saya gunakan ini 45 minit. 

Jika anda suka resipi ini dan bermanafat untuk di konsgsikan, sila kongsi dengan kawan-kawan anda dan subscribe blog saya.

 Terima Kasih.



No comments:

Post a Comment

Resipi Kuih Penjaram Sabah

Kuih Penjaram ? macam pernah nampak kat mana-mana kan? Muka sama tapi rasa tak sama dik oii , ada yang keras kalau buat baling ayam, ayam pu...